01 VOOR HET WERK GELDENDE VOORWAARDEN
01.01 VAN TOEPASSING ZIJNDE VOORWAARDEN EN VOORSCHRIFTEN
01.01.10 VAN TOEPASSING ZIJNDE VOORWAARDEN
  01 VAN TOEPASSING ZIJNDE VOORWAARDEN
    Van toepassing zijn de standaardbepalingen, zoals deze zijn opgenomen in de STABU Standaard
    1995, uitgegeven door de Stichting STABU te Ede.
    
01.02 ADMINISTRATIEVE BEPALINGEN AANSLUITEND OP DE U.A.V.
01.02.01 AANDUIDINGEN, BEGRIPSBEPALINGEN
  01 WERKTERREIN
    Onder werkterrein wordt verstaan het terrein of het water dat door de opdrachtgever aan de
    aannemer voor de uitvoering van het werk ter beschikking wordt gesteld, het terrein of het water
    waarop en waarin het werk wordt uitgevoerd daarin begrepen.
  03 INSTALLATIES
    In paragraaf 1, lid 1 van de U.A.V. dient met betrekking tot "bouwstoffen" in plaats van "installaties"
    gelezen te worden "installaties of onderdelen daarvan".
    Daar waar in de U.A.V. sprake is van "onderhoudstermijn" dient gelezen te worden "onderhouds- of
    servicetermijn".
    
01.02.02 VAN TOEPASSING ZIJNDE VOORSCHRIFTEN
  01 GELDIGHEID
    Daar waar een publikatie zonder datum is vermeld, is deze publikatie van toepassing zoals deze drie
    maanden voor de dag van aanbesteding luidt.
    
01.02.04 GEVOLMACHTIGDE VAN DE AANNEMER
  01 VOLMACHT
    De aanwijzing door de aannemer van personen die hem in zaken het werk betreffende zullen
    vertegenwoordigen moet geschieden met gebruikmaking van een volmacht overeenkomstig bijlage A
    van de U.A.V.
    
01.02.05 VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER
  01 BOUWBESPREKING
    De bouwbespreking zoals bedoeld in paragraaf 5, lid 1 van de U.A.V. zal worden gehouden.
    
01.02.06 VERPLICHTINGEN VAN DE AANNEMER
  02 ONGEVALLEN
    De aannemer moet de directie terstond op de hoogte stellen van alle ongevallen op het werkterrein,
    met verstrekking van alle ter zake doende inlichtingen.
    
01.02.07 DATUM VAN AANVANG
  01 AANVANG WERKZAAMHEDEN
    Het is de aannemer niet toegestaan met het werk aan te vangen voor de datum van aanvang, als
    bedoeld in paragraaf 7, lid 1 van de U.A.V.
    
01.02.08 UITVOERINGSDUUR, UITSTEL VAN OPLEVERING
  01 OPLEVERINGSTERMIJN
    De termijn waarbinnen het werk moet worden opgeleverd bedraagt in werkbare werkdagen:
  03 TERMIJN, UITVOERING VAN HET WERK TOT BEPAALDE STAND
    De onderstaande delen van het werk moeten, gerekend vanaf de datum van aanvang, tot de
    volgende stand zijn gevorderd, binnen de genoemde termijn, voordat de oplevering plaats vindt.
    -  casco.
    - stand: glas- en waterdicht.
    - termijn in werkbare werkdagen:
  08 OPLEVERING BUITENSCHILDERWERK
    Het tijdstip van oplevering van het buitenschilderwerk wordt nader vastgesteld in overleg met de
    directie.
    
01.02.09 OPNEMING EN GOEDKEURING
  02 BEPROEVING
    De beproeving geschiedt door de aannemer in aanwezigheid van de directie en dient om vast te
    stellen of het werk, of het desbetreffende onderdeel daarvan, op het gebied bestreken door de
    beproeving, voldoet aan hetgeen is overeengekomen, voor zover dit op het tijdstip van de beproeving
    mogelijk is.
    Aannemer en directie stellen in onderling overleg het tijdstip van de beproeving vast. Indien aannemer
    en directie niet komen tot gemeenschappelijke vaststelling van het tijdstip van de beproeving stelt de
    aannemer dit tijdstip vast en geeft van dit tijdstip ten minste acht dagen tevoren schriftelijk kennis aan
    de directie.
    Ten behoeve van de beproeving stelt de aannemer voor zijn rekening het nodige materieel en het
    personeel voor de bediening daarvan beschikbaar.
    De kosten van de voor de beproeving benodigde hoeveelheid water en energie zijn voor rekening van
    de opdrachtgever.
    Door de ondertekening door de aannemer en de directie van het rapport waarin het
    beproevingsresultaat is opgenomen staan de resultaten van de beproeving vast.
    Indien de directie tijdens de beproeving niet aanwezig is geweest, staan de resultaten van de
    beproeving vast door de enkele vermelding daarvan in het rapport waarin het beproevingsresultaat is
    opgenomen.
    Indien op grond van de beproeving is vastgesteld dat het werk, op het gebied bestreken door de
    beproeving, niet voldoet aan hetgeen is overeengekomen, zal, nadat de aannemer de nodige
    verbeteringen heeft aangebracht, de beproeving worden herhaald.
    Op deze herhaalde beproeving is het hierboven vermelde van overeenkomstige toepassing, met dien
    verstande dat in dit geval de kosten van water en energie, benodigd voor de beproeving, voor
    rekening van de aannemer zijn.
    Indien op grond van de beproeving is vastgesteld dat het werk, op het gebied bestreken door de
    beproeving, voldoet aan hetgeen is overeengekomen en het werk ook overigens is voltooid, vindt
    opneming van het werk plaats.
    
01.02.11 ONDERHOUDSTERMIJN
  01 ONDERHOUDSTERMIJN
    De onderhoudstermijn bedraagt in maanden:
    .....
    
01.02.14 SCHORSING VAN HET WERK/BEEINDIGING IN ONVOLTOOIDE STAAT
  01 VEILIGHEIDSMAATREGELEN
    De aannemer moet in overleg met de directie naast de gepaste maatregelen de nodige
    veiligheidsmaatregelen nemen.
    
01.02.16 AFSLUITING, RECLAME
  01 FOTOGRAFEREN EN FILMEN
    Voor het maken van foto's, films of video-opnamen en dergelijke van het werk, het verlenen van
    medewerking daaraan en het geven van publiciteit inzake het werk, is toestemming van de
    opdrachtgever noodzakelijk.
    
01.02.18 KEURING VAN BOUWSTOFFEN
  01 BOUWSTOFFEN MET KWALITEITSVERKLARING
    Daar waar wordt voorgeschreven dat een bouwstof met een kwaliteitsverklaring afgegeven door
    een door de Raad voor Accreditatie erkende certificatieinstelling moet worden geleverd, moet deze
    kwaliteitsverklaring bij de uitwendige visuele beoordeling van deze bouwstof worden overgelegd.
    Deze bouwstoffen worden geacht te zijn goedgekeurd in de zin van paragraaf 18 van de U.A.V.
    indien het betreffende document aan de directie is afgegeven en de bouwstoffen door de directie op
    het werk uitwendig visueel zijn beoordeeld en in orde bevonden.
    Een gebrek dat zich na deze goedkeuring in de bouwstoffen openbaart en dat bij de uitwendige
    visuele beoordeling redelijkerwijs niet onderkend had kunnen worden, wordt aangemerkt als een
    verborgen gebrek in de zin van de paragrafen 12 en 17, lid 3 van de U.A.V.
    
01.02.22 GARANTIE VOOR EEN ONDERDEEL
  02 GARANTIEVERKLARING
    Met betrekking tot onderdelen waarvoor een garantie wordt verlangd van een onderaannemer of
    leverancier, dient een garantieverklaring volgens het bij dit bestek gevoegde model overgelegd te
    worden aan de opdrachtgever.
    De garantieverklaring dient te worden overgelegd bij de levering van het gegarandeerde onderdeel.
    
01.02.26 ALGEMEEN TIJDSCHEMA, WERKPLAN
  01 ALGEMEEN TIJDSCHEMA
    Het in paragraaf 26, lid 1 van de U.A.V. genoemde algemeen tijdschema wordt verlangd.
    De indeling van de tijdsduur op het algemeen tijdschema moet worden aangegeven in
    werkbare werkdagen.
    
01.02.27 DAGBOEK, LIJSTEN, RAPPORTEN
  01 TE VERSTREKKEN LIJSTEN
    De in paragraaf 27, lid 7 van de U.A.V. genoemde lijsten worden verlangd.
  02 TE VERSTREKKEN RAPPORTEN
    De in paragraaf 27, lid 8 van de U.A.V. genoemde rapporten worden verlangd.
  03 VERSLAGEN BOUWVERGADERINGEN
    De verslagen van de bouwvergaderingen worden door de directie opgesteld en verspreid.
  04 BESTEKPOSTEN OP BASIS VAN DE STABU-BESTEKSSYSTEMATIEK
    De bestekswijzigingen, het meer en minder werk en de verwerkte hoeveelheden, alsmede de
    besteding/invulling van de eventuele stelposten, moeten door de aannemer worden verwerkt in
    bestekposten volgens de STABU-bestekssystematiek en worden gebundeld in volgorde en codering
    overeenkomstig het bestek.
    Aantal:
    - ter goedkeuring:  stuks.
    - de goedgekeurde:  stuks.
    De goedgekeurde bestekposten moeten, in elektronische vorm, in het zogenaamde
    STABU-Uitwisselformaat (SUF) worden overgelegd aan
    de directie.
    Elektronische informatiedrager:
    - diskette 3,5 inch.
    Tijdstip: voor de oplevering.
    
01.02.29 VERSCHILLEN IN AFMETINGEN OF TOESTAND
  01 SCHADELIJKE VOORWERPEN OF STOFFEN
    Wanneer bij de uitvoering van het werk voorwerpen of stoffen worden aangetroffen waarvan de
    aanwezigheid niet in dit bestek is vermeld en waarvan redelijkerwijs geacht kan worden dat deze
    schade kunnen toebrengen aan personen, goederen of het milieu brengt de aannemer dit onmiddellijk
    ter kennis van de directie. Hij neemt terstond, zo mogelijk in overleg met de directie, de door de
    omstandigheden vereiste veiligheidsmaatregelen.
    
01.02.31 VERBAND MET ANDERE WERKEN
  01 GEGEVENS VOOR DOOR DERDEN TE TREFFEN VOORZIENINGEN
    De aannemer verstrekt tijdig aan de directie de gegevens van de door derden ten behoeve van hem
    te treffen voorzieningen.
  07 VANWEGE DE OPDRACHTGEVER GETROFFEN VOORZIENINGEN
    De aannemer moet de voorzieningen die vanwege de opdrachtgever zijn uitgevoerd zo spoedig
    mogelijk controleren, nadat hij door of namens de opdrachtgever van de voltooiing van die voorziening
    in kennis is gesteld. Van eventuele tekortkomingen stelt hij de directie terstond in kennis. De hogere
    kosten die een gevolg kunnen zijn van het niet ter kennis brengen van vorenbedoelde tekortkomingen,
    komen voor rekening van de aannemer, indien en voor zover hij deze tekortkomingen redelijkerwijze
    had behoren op te merken.
    
01.02.32 GEVONDEN VOORWERPEN
  01 ONDERBREKING VAN HET WERK
    Indien de uitvoering van het werk of een deel daarvan door het vinden van voorwerpen zoals
    bedoeld in paragraaf 32 van de U.A.V. moet worden onderbroken, wordt de schade die de aannemer
    lijdt als gevolg van deze onderbreking, vergoed.
    
01.02.36 BESTEKSWIJZIGINGEN
  01 BEVOEGDHEID AANBRENGEN BESTEKSWIJZIGINGEN
    De bevoegdheid tot aanbrengen van bestekswijzigingen als bedoeld in paragraaf 36, lid 2 van de
    U.A.V.
    is voorbehouden aan de opdrachtgever.
    
01.02.38 HOEVEELHEDEN
  02 METING HOEVEELHEDEN
    Meting van hoeveelheden vindt plaats overeenkomstig de Standaardmeetmethode NEN 3699+c94.
    
01.02.40 BETALING
  01 BETALING IN TERMIJNEN
    De betaling van de aannemingssom geschiedt in termijnen, met bankgarantie.
    De termijnen, gebaseerd op de stand van het werk, zijn in procenten van de aannemingssom: .....
    Het in onderdelen geanalyseerde werk moet, nadat het tijdschema door de directie is goedgekeurd, in
    een betalingsschema worden weergegeven.
    Indien het tijdschema tijdens de uitvoering van het werk wordt gewijzigd, of het verzoek van de
    aannemer om overdracht van in de zin van paragraaf 19 lid 1 van de U.A.V. bedoelde
    eigendomsrechten wordt ingewilligd, moet het betalingsschema in overleg met de directie worden
    bijgesteld.
  04 DECLARATIES
    De betaling zal geschieden nadat de aannemer een declaratie heeft ingediend.
    De aannemer moet de declaratie op naam van de opdrachtgever indienen bij de directie.
    Aantal: ..... stuks.
    Indienen van de declaratie moet geschieden overeenkomstig een door de opdrachtgever verstrekt
    model.
  05 DECLARATIES OP BASIS VAN DE RISICOREGELING
    De declaraties van verrekeningen in het kader van een risicoregeling moeten afzonderlijk en uiterlijk
    binnen twee maanden, nadat de eerste officiële publikatie van de daarvoor benodigde loon- en
    materiaalindices is verschenen, op naam van de opdrachtgever bij de directie ingediend worden.
    
01.02.42 KORTINGEN
  01 KORTINGSBEDRAG
    De korting, bedoeld in paragraaf 42 van de U.A.V., bedraagt per dag:
    ƒ .....
    
01.02.43 VERPANDING OF CESSIE/ZEKERHEIDSSTELLING/VERZEKERING
  01 BANKGARANTIE
    De aannemer moet zo spoedig mogelijk nadat het werk aan hem is opgedragen, doch uiterlijk voor het
    verschijnen van de eerste termijn, een door een bank of verzekeringsmaatschappij afgegeven
    bankgarantie ten behoeve van de opdrachtgever stellen.
    De bankgarantie moet worden opgesteld volgens het model dat als bijlage bij dit bestek is opgenomen.
    De waarde van de bankgarantie bedraagt van de aannemingssom in procenten: .....
    Indien de bedoelde bankgarantie niet voor het verschijnen van de eerste termijn is ontvangen en
    goedgekeurd, wordt een bedrag ingehouden op de eerste en zo nodig de daarop volgende termijnen
    totdat de som van deze inhouding(en) het bedrag van de bankgarantie zal hebben bereikt. Het
    ingehouden bedrag zal worden verrekend nadat de bovenbedoelde bankgarantie zal zijn ontvangen
    en goedgekeurd.
    Binnen 14 dagen na afloop van de bankgarantie worden de ten behoeve van de bankgarantie
    overgelegde bescheiden aan de aannemer geretourneerd.
    
01.02.49 BESLECHTING VAN GESCHILLEN
  03 BUITENGEWONE LEDEN SCHEIDSGERECHT
    Indien een der partijen zulks verlangt, wordt een der leden van het scheidsgerecht uit de
    buitengewone leden van de Raad van Arbitrage voor de Bouwbedrijven in Nederland gekozen dan
    wel door de voorzitter van die Raad benoemd. In dit geval bestaat het scheidsgerecht steeds uit drie
    leden.
    
01.03 VERZEKERINGEN
01.03.10 CAR-VERZEKERING DOOR DE AANNEMER
  01 CAR-VERZEKERING DOOR DE AANNEMER
    Onverminderd zijn aansprakelijkheid, sluit de aannemer een Constructie All-Risks (CAR-)verzekering
    af waarin gedekt dient te zijn, alle materiële schade en of verlies of vernietiging onverschillig de
    oorzaak daarvan, zulks met terzijdestelling van het bepaalde in de artikelen 249 en 276 van het
    Wetboek van Koophandel.
    De keuze van verzekeraar(s) en de inhoud van de polis behoeven de goedkeuring van de
    opdrachtgever.
    De duur van de verzekering loopt van de aanvang van het (de) werk(en) tot en met de dag waarop
    het (de) werk(en) overeenkomstig paragraaf 10, lid 1 of lid 2 van de U.A.V als opgeleverd wordt
    (worden) beschouwd en, in geval van (een) overeengekomen onderhoudstermijn(en), in aansluiting
    daarop gedurende de overeengekomen onderhoudstermijn(en). De dekking omvat de volgende
    rubrieken met het daarbij genoemde eigen risico:
    - het werk,
      met een eigen risico van: ƒ .....
    - aansprakelijkheid, met een eigen risico van: ƒ .....
    - bestaande eigendommen van de opdrachtgever. Onder deze rubriek wordt verzekerd alle materiële
       schade en verlies of vernietiging voor zover ontstaan door de uitvoering van het (de) werk(en), met
       een eigen risico van: ƒ .....
    - persoonlijke eigendommen van de verzekerden en van personeel van verzekerden, met een eigen
       risico van:
     ƒ .....
    - keten, loodsen, gereedschappen en hulpmaterieel, met een eigen risico van: ƒ .....
    - transport van bouwstoffen, met een eigen risico van
     : ƒ .....
    De polis vermeldt de aannemer als verzekeringnemer.
    Als verzekerden moeten uitdrukkelijk worden vermeld:
    - de opdrachtgever.
    - de aannemer(s).
    - de architect(en) en adviseur(s).
    - de directie.
    - de onderaannemer(s).
    De verzekering moet primair zijn. De eventuele verschuldigde afmakingscourtage bij schadeuitkering
    moet in de verzekering zijn opgenomen.
    Het eigen risico komt ten laste van de partij voor wiens risico de schade is op grond van de
    overeenkomst. Het eigen risico geldt per gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen welke uit een en
    dezelfde oorzaak voortvloeien.
    In de polis moet met betrekking tot de rubriek "aansprakelijkheid" een bepaling zijn opgenomen, waaruit
    blijkt dat de verzekerden en hun werknemers, ondergeschikten en personen voor wie de
    verzekerden aansprakelijk zijn, onderling en ten opzichte van elkaar als derden worden beschouwd.
    Vanaf de dag waarop het werk als opgeleverd wordt beschouwd overeenkomstig paragraaf 10, lid 1
    of lid 2 van de U.A.V. tot en met waarop de onderhoudstermijn(en) eindigt (eindigen) is de dekking
    beperkt tot materiële schade aan het (de) werk(en) en verlies of vernietiging ontstaan door het
    uitvoeren van de verplichtingen die voortvloeien uit de onderhoudstermijn(en) en materiële schade
    aan het (de) werk(en) en verlies of vernietiging welke zich openbaart na de dag van oplevering
    waarvan de oorzaak ligt.
    op of voor de dag van oplevering.
  03 OPZEGGING VERZEKERING
    De aannemer zal bedingen dat, ingeval van opzegging van de polis, de desbetreffende verzekeraar,
    makelaar of tussenpersoon hiervan per aangetekende brief aan de verzekerden mededeling zal doen
    en dat de verzekering na verzending van bedoelde brief nog veertien dagen zal doorlopen,
    gedurende welke periode de opdrachtgever het recht heeft op kosten van de aannemer een nieuwe
    verzekering op dezelfde voorwaarden te sluiten.
    De uit dien hoofde betaalde premie en kosten worden op de aannemingssom ingehouden.
  04 BEWIJSSTUK VERZEKERING
    De aannemer overlegt het bewijsstuk, waaruit het sluiten van de verzekering blijkt, binnen veertien
    dagen na aanvang van het werk aan de opdrachtgever.
    
01.04 VERREKENING WIJZIGING KOSTEN EN PRIJZEN
01.04.10 VERREKENING WIJZIGING KOSTEN EN PRIJZEN
  01 WIJZIGING KOSTEN EN PRIJZEN NIET VERREKENBAAR
    Niet verrekenbaar zijn wijzigingen van:
    - brandstofprijzen.
    - huren.
    - vrachten.
    
01.04.20 VERREKENING WIJZIGING LOONKOSTEN
  01 VERREKENING WIJZIGING LOONKOSTEN
    Verrekening van wijzigingen van loonkosten vindt plaats op basis van:
    - de Risicoregeling woning- en utiliteitsbouw 1991.
    
01.04.30 VERREKENING WIJZIGING MATERIAALPRIJZEN
  01 VERREKENING WIJZIGING MATERIAALPRIJZEN
    Verrekening van wijzigingen van materiaalprijzen vindt plaats op basis van:
    - de Risicoregeling woning- en utiliteitsbouw 1991.
    
01.05 TEKENINGEN EN BEREKENINGEN
01.05.10 TEKENINGEN EN BEREKENINGEN
  01 AANTALLEN
    Van de tekeningen en andere gegevens benodigd voor de uitvoering van het werk worden aan de
    aannemer kosteloos kopieen verstrekt.
    Aantal: ..... stuks.
    Indien de aannemer meer exemplaren wenst, komen de kosten hiervan voor zijn rekening.
  02 VERANTWOORDELIJKHEID VOOR TEKENINGEN
    De aannemer blijft, ook na goedkeuring door de directie, verantwoordelijk voor de door hem gemaakte
    tekeningen betreffende de constructies, werkwijze, maatvoering en dergelijke.
  03 WIJZIGINGEN IN TEKENINGEN
    Wanneer door de aannemer wijzigingen in de door hem gemaakte tekeningen worden aangebracht
    wordt dit op het origineel bij het onderschrift aangegeven door middel van een nummer- en
    datumwijziging. De aannemer registreert en distribueert deze tekeningen.
    Oudere versies van tekeningen komen daardoor te vervallen.
    Indien de aannemer zich niet met door de directie gewenste wijzigingen kan verenigen, deelt hij dit de
    directie schriftelijk mede.
  04 VERANTWOORDELIJKHEID VOOR BEREKENINGEN
    De aannemer blijft, ook na goedkeuring door de directie, verantwoordelijk voor de door hem gemaakte
    berekeningen.
    
01.06 ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN
01.06.10 ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN
  01 VEILIGHEIDS- EN GEZONDHEIDSPLAN
    Het veiligheids- en gezondheidsplan (V&G-plan) als bedoeld in artikel 2.27 van het
    Arbeidsomstandighedenbesluit (Stb 1997, 60) maakt deel uit van dit bestek.
  02 AANSTELLING V&G-COÖRDINATOR VOOR DE UITVOERINGSFASE
    Ingevolge het bepaalde in artikel 2.37 van het Arbeidsomstandighedenbesluit (Stb 1997, 60) stelt de
    aannemer één of meer coördinatoren (V&G-coördinatoren) voor de uitvoeringsfase aan. Deze
    coördinator(en) geeft (geven) uitvoering aan de coördinatietaken genoemd in artikel 2.34 van het
    Arbeidsomstandighedenbesluit.